סיור סליחות

אוקטובר 2, 2014 ע"י

מאת מיה ישראלי

012

לא צריך להיות אדם דתי כדי לחוש את האווירה המיוחדת שעוטפת את ירושלים בימים שבין ראש השנה ליום כיפור. כמה שירושלים יפה בבוקר, שעות החשיכה מוסיפות ליופייה גם נופך של מסתורין.

בשנים האחרונות הפכו סיורי הסליחות מתופעה דתית ואינטימית לעליה לרגל ממש – עשרות אלפי אנשים מציפים את העיר מדי לילה, כאשר חלקם מגיעים בקבוצות מאורגנות לסיורים מודרכים בסמטאות העיר העתיקה. רגע השיא הוא בחצות כשאלפים נוהרים לרחבת הכותל המערבי, שצרה מלהכיל את כולם.

יצאנו לסיור, שארגנה ועדת קהילה ורווחה בשיתוף עם המועצה דתית מנשה והרב אביחי, ביום שלישי בערב. כשהגענו לירושלים קיבלנו שקית הפתעה שכללה בקבוקי מים, חטיף וסנדוויצים טעימים שהכינו טלי ואפרת מ"בית על ההר". היה טעים מאוד.

בשעה תשע הגענו לשער יפו שם חיכתה לנו המדריכה המקסימה טליה כהן שלקחה אותנו לחוויה מיוחדת ועוצמתית ביותר – טיול לאורך חומות העיר העתיקה, תוך כדי שזירת סיפורים מרתקים ומרגשים על דמויות מהעבר שכולנו "מכירים", שבעצם מספרים את סיפורה של העיר.

029

למי שלא היה בסיור לילי שכזה, קשה להעביר במילים את עוצמת החוויה. מדובר בחוויה רוחנית שמשלבת מעברים חדים בין מקומות הומים לסמטאות שקטות, כאשר מכל פינה שומעים קולות של שירה ונגינה בכלים עתיקים וחדשים וכל סמטה מגלה תמונה מיוחדת ושונה.

המעניין שלמרות שכאמור היו המוני אנשים ומצפים שיהיה בלגן, איכשהו היה סדר ותזמון מושלם בין הקבוצות הרבות שהיו באותו אזור – קבוצה יוצאת ומיד נכנסת קבוצה אחרת לאותו מתחם, מה שאיפשר קצת פרטיות.

לאחר שחלפנו על פני שער ציון הגענו לעיר דוד המהממת (לא מגדל דוד), שם נמצאים שרידי הארמון. מהמרפסת השקפנו על העיר כולה, כאשר החומות בעצם בנויות על הר המוריה. לאחר ששמענו הסברים וסיפורים על המקום גם ראינו מיצג אור קולי מדהים שמספר את הסיפור של המקום מראשיתו ועד ימים אלו.

035

לקראת היציאה הקשבנו לנגן קלרינט שעמד למטה בין האבנים וניגן שני שירים. וכמו שאמרה טליה המדריכה בעיר דוד אפילו לקטנה שבאבנים יש סיפור. אכן זו התחושה.

ואז הגיע רגע השיא בסיור. במקום לצעוד בדרך הרגילה לרחבת הכותל, לקחה אותנו המדריכה דרך מנהרה צרה ונמוכה שמחברת את עיר דוד לחלק האחורי של הכותל המערבי. מקום שמצוי עדיין בחפירות ארכיאולוגיות.

הגענו לשער האשפות בחצות. נפרדנו מהמדריכה ופנינו לכיוון הכותל. היה צפוף ביותר. רבבות אנשים מלאו את הרחבה ורק האמיצים הצליחו לפלס דרכם ולהגיע אל הכותל עצמו.

אין ספק שמדובר היה בחוויה מיוחדת במינה. חוויה שעובדת על כל החושים שנותנת תחושה של המנהג שהיה מקובל בעבר – מנהג העלייה לרגל לירושלים שעבר מן העולם עם חורבן בית המקדש השני. חוויה ירושלמית שנזכור הרבה זמן.

תודה מיוחדת ללימוריה שפירא, מוועדת קהילה ורווחה, שניהלה את הסיור בשלווה ובנועם. אף אחד לא הלך לאיבוד וכולנו חזרנו לקציר בסביבות שלוש לפנות בוקר עייפים אך מרוצים.

גמר חתימה טובה.

008

044                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  048             020מיצג אור קולי בעיר דוד