חלום של חממה

ספטמבר 7, 2014 ע"י

מאת מיה ישראלי

"אם אתה מסוגל לחלום, אתה מסוגל גם לבצע" (וולט דיסני) – ציטוט שמופיע בשער פורטל ביה"ס.

021

הסיפור של החממה ההידרופונית, שנפתחה השנה בביה"ס, הוא סיפור על חלום. חלום שחלמו מנדי דהן ומיכל הראל, נציגים מוועד הורים מרכזי, וגם הצליחו לממש בשנה שעברה – הקמת חממה הידרופונית שתשמש את תלמידי ביה"ס לחקר עולם הצמחים והדגים. ביחד עם גלית בן הרוש, המורה למדעים, הם חקרו את הנושא לעומק.

לאחר שנבחנו מספר הצעות מחיר החליט ועד ההורים יחד עם רונית גבע המנהלת שמנדי יקים את החממה כדי להוזיל את העלויות בצורה משמעותית – שליש מהעלות בשוק (90,000 ₪ עולה לרכוש חממה מוכנה), כי מנדי הקים אותה בהתנדבות. ואכן מנדי שינס מותניים ותוך מספר חודשים הושלמה המלאכה. מבנה החממה נבנה מפוליקרבונט ומחומרים עמידים ואיכותיים ביותר כך שיחזיקו מעמד שנים רבות וגם לא ידרוש תחזוקה. בנוסף, המבנה עבר את כל בדיקות הבטיחות כולל חיבור חשמל בטיחותי ונקודת מים.

בניית החממה מומנה בעזרתם של ההורים, ועד ההורים, הוועד המקומי והמשרד לאיכות הסביבה. כולם נרתמו למשימה ולהגשמת החלום. אז המבנה היפה הושלם כבר בפסח, נשאר לצייד את החממה בציוד מתאים כדי שיהיה זמין לקראת פתיחת שנת הלימודים.

הורים שותלים זרעים ראשונים

הורים שותלים זרעים ראשונים

 

בישיבה שהתקיימה במועצה בתאריך 12.6.2014 בנוכחות נציגים מוועד הורים מרכזי, רונית גבע המנהלת, אילן שדה, ראש המועצה, ויוחנן אשחר, מנהל מחלקת חינוך, במסגרתה הועלו רשימה של נושאים לקראת שנת הלימודים החדשה. סיפרנו לאילן שדה על החממה וביקשנו 20,000 ₪ לרכישת ציוד מתאים. אילן שדה הבטיח חגיגית תב"ר. חיכינו.

לפי מה שאנחנו יודעים (מעיון בפרוטוקולים של המליאה) אילן אפילו לא ביקש תב"ר). עוד הבטחה במסגרת שלל ההבטחות שפיזר וממשיך לפזר ומחכות על הנייר. האמת התאכזבנו. הרי לא מדובר בסכום גבוה, מה גם שאת הקמת מבנה החממה מימנו כאמור ללא עזרת המועצה בכלל.

היות ורצינו לפתוח את שנת הלימודים עם חממה עובדת לטובת התלמידים, החלטנו לרכוש ציוד חלקי. ציוד שנרכש בעיקר מכספי הורים משנים עברו שהשיג פיצ'י דובינר ממועצה חריש-קציר.

ואחרי שסיפרנו איך החלום קרם עור וגידים, קצת על שיטת ההידרופּוניקה.024

הידרופוניקה היא שיטה לגידול צמחים במצע מנותק ללא שימוש בהזנה דרך אדמה דשנה. שיטת הגידול ההידרופונית משלבת טכנולוגיה מתקדמת המתחשבת בצפיפות האוכלוסין ובמחסור בשטחי אדמה פוריים. לכן שיטה זו מתחילה להיות בשימוש נרחב לצורכי ייצור מזון ברחבי העולם ממספר סיבות:

  • אין צורך באדמה.
    • חיסכון במים – המים נשארים במערכת וניתן לעשות בהם שימוש חוזר.
    • עלויות דישון נמוכות – ניתן לשלוט ברמות התזונה והדישון.
    • העדר זיהום אקולוגי וסביבתי בגלל המערכת המבוקרת.
    • תשואות יציבות וגבוהות.
    • הטיפול במזיקים ובמחלות פשוט יותר, בהשוואה לגידול באדמה בגלל ניידות של המכל.
    • העדר נזקים מחומרי הדברה מסוכנים.
    •  (סרטון הדגמה  https://www.youtube.com/watch?v=TiYqwklVFi0 )

ישנם שני יתרונות עיקריים לגידול צמחים במצע מנותק. ראשית, הידרופוניקה פוטנציאלית עשויה לייצר יבולים גבוהים בהרבה. שנית, ניתן ליישם את שיטת ההידרופוניקה במקומות שבהם גידול באדמה וגינון קונבנציונלי אינם אפשריים.

023

הידרופוניקה היא כאמור שיטת גידול צמחים ללא שימוש באדמה. גלית בן הרוש, המורה למדעים, מסבירה איך השיטה עובדת?

"החומרים המזינים שצמחים סופגים הם יונים פשוטים במים. בתנאים טבעיים, האדמה היא  בעצם מאגר החומרים המזינים, אך האדמה עצמה אינה חיונית לגידול הצמחים. בעזרת השורשים, הצמחים יכולים לספוג את החומרים המזינים שבאדמה כשהם מומסים במים. כאשר החומרים המזינים הדרושים לצמח מוספים באופן מלאכותי למי ההשקיה של הצמח, הצמח אינו זקוק לאדמה כדי להתקיים. ניתן לגדל כמעט כל צומח בעזרת הידרופוניקה, אך צמחים מסוימים מתאימים לכך יותר מאחרים, במקרה שלנו השתמשו בשתילי חסה.

019

"ישנם שני שימושים עיקריים להידרופוניקה. ראשית, היא מאפשרת ליצור סביבה מבוקרת לגידול צמחים.

  • מיני צמחים רבים מניבים יותר תפוקה בפחות זמן, ולעיתים באיכות יותר גבוהה; בכך הופכת ההידרופוניקה  לכלי רווחי עבור החקלאים בתנאים כלכלים וסביבתיים שונים.
  • ההידרופוניקה חסכונית במים מכיוון שלאורך כל הגדילה משתמשים במיכל מים אחד.

לדברי גלית, כל תלמידי בית הספר יחוו למידה משמעותית בחממה.

כל מחנכת תכנס על פי לוז מסודר למשך שבוע ימים לפחות, במהלך השנה.

המורות למדעים יכנסו עם התלמידים בשיעורי המדעים באופן שוטף לחקר בחממה.

  • תלמידי כיתות א'-ד': יכירו את עקרון ההידרופוניקה ואקוופוניקה באמצעות שאילת שאלות, ניסוי וטעיה.
  • תלמידי כיתות ה'-ו': יכירו את עקרון ההידרופוניקה ואקוופוניקה באמצעות תהליך חקר מובנה – על כל שלביו, החל מניסוח שאלת חקר פורייה ועד השגת הידע החדש .

המטרה: שהתלמידים יישמו תהליכי חקר באמצעות למידה משמעותית וחדשנית, במרחב המאפשר "למידה אחרת" שכולו חוויה.

התלמידים יעמיקו את תחום הקיימות בהיבטים נוספים, יעסקו בדרך גידול מודרנית וחדשנית, יבצעו תהליכי חקר, ישלבו את לימודי האמנות בחממה. את הלמידה והעשייה יציגו התלמידים ב"במת שיתוף" מול הקהילה. בנוסף, ילמדו תכנים ועקרונות בתחום השיווק.

לסיכום: אנחנו מקווים שהחממה תהפוך למרכז לימודי מרכזי בביה"ס, התלמידים יחוו וילמדו דרכה דברים חדשים ומעניינים והיא תלך ותתרחב עם השנים.

תודה גדולה למנדי דהן ולמיכל הראל על הגשמת החלום.

נושאים קשורים

תגיות

שתף דף זה

468 ad